Nedräkningen inför Arildsdagen 2019 har börjat!

För visst blir det Arildsdag i år också – precis som alla andra år sedan urminnes tider. Medan vi i styrelsen lägger sista handen vid planeringen inför lördagen med stort L, kommer här några viktiga propåer;

Tisdag16/7–fredag 19/7: Byalagets representanter tar med öppna armar emot loppisgrejor och antikviteter i Ruffen klockan 16.00–18.00 (när det i detta sammanhang gäller böcker, måste vi av hanteringsmässiga skäl dessvärre sätta en gräns vid max 15 st/familj). Obs! Skrymmande föremål som möbler etc tas lika glatt emot men av utrymmesskäl endast på Arildsdagens morgon 20/7 t o m klockan 11.45. Väl mött!

Tisdag 16/7–torsdag 18/7 (eller till ”sold out”): Matbiljetter till Arildsdagens kvällsbuffé 20/7 säljs i Viktors kiosk vid Rustis klockan 13.00–15.00. I år välkomnar vi åter vännerna och menyn från Orangeriet i Varalöv. Biljetterna finns i vuxen- och barnalternativ (270:- respektive 150:-/person) och i varianter dels för köttätare, dels för de som föredrar fisk – varmt välkommen! Gärna cash money men swish, nr 123 046 12 44 (obs! evenemanget ”Arildsdagen” har fr o m i år eget swish-nummer) går såklart lika bra!

Lördag 20/7: Du/ni som syltat, saftat, bakat etc och vill stödja Byalagets arbete genom att skänka det goda resultatet för försäljning i Arilds Byalags officiella stånd härför, är såklart också hjärtligt välkommen till Ruffen på lördagsmorgonen så lovar vi ta väl hand om gåvorna. Kontakta byalagets sekreterare, Lisa Båtelsson, tel 0723-13 33 45 och/eller mail lisabatelsson@hotmail.com

Sist en ordningsfråga; att från Polisen utverka tillstånd för arrangemanget ”Arildsdagen”, har blivit ännu snårigare och kraven på säkerhet har skärpts (samma procedur gäller för övrigt också för midsommarfirandet). Drottninggatans öde 2017 och det faktum att rikspolischefen har SÄPO-bakgrund och operativ erfarenhet kan vara några av anledningarna.

Vi ber därför alla respektera det faktum att det inte är tillåtet att på Hamnplan och i anslutning till Arildsdagens område, ”spontan-öppna” försäljningsstånd, s k ”pop-ups” – inte minst viktigt att barnen informeras om detta förhållande. Att byalagets Arildsdagsansvariga har koll på aktörerna är ett absolut polisiärt krav och ytterst en ansvarsfråga för styrelsen. Är man däremot seriöst intresserad – barn som vuxen – av att denna dag bedriva verksamhet, hör man av sig till ordföranden Monica Oldsberg som guidar vidare i vad som krävs och hur man gör. Länge leve marknadskrafterna!

Komplett program presenteras och anslås inom en mycket snar framtid! Stay tuned – och varmt, varmt välkommen!