Nedräkningen 2022 har börjat! Precis som alla andra år sedan urminnes tider blir det äntligen Arildsdag igen – och mer sådan än någonsin – för som vi har längtat! Medan vi i styrelsen lägger sista handen vid planeringen inför 23/7, lördagen med stort L, kommer här några viktiga propåer och kom-i-håg;
Tisdag 19/7–torsdag 21/7 (eller till ”sold out”):
Matbiljetter till Arildsdagens kvällsbuffé 23/7 säljs i Viktors kiosk vid Rustis klockan 13.00–15.00. I år välkomnar vi vännerna från City Gross Catering och en kallskuren viltmeny. Biljetterna finns i vuxen- och barnalternativ (270:- respektive 150:-/person) och i varianter dels för köttätare, dels för de som föredrar vegetariskt – varmt välkommen! Betalar gör man på stående fot via Swish, nr 123 046 12 44 – snälla ange också där i från vem, vad betalningen avser och antal biljetter, det underlättar av förklarliga skäl vår administration. För allas trivsel; vänligen respektera att antalet kuvert/platser är begränsat och att sittplats i tältet kräver biljett – barn som vuxen. 1000 tack på förhand!
Tisdag19/7–fredag 22/7:
Byalagets representanter tar med öppna armar emot loppisgrejor och antikviteter i Ruffen klockan 16.00–18.00 (när det i detta sammanhang gäller böcker, måste vi av hanteringsmässiga skäl dessvärre sätta en gräns vid max 15 st/familj). Obs! Skrymmande föremål som möbler etc tas lika glatt emot men av utrymmesskäl endast på Arildsdagens morgon 23/7 t o m klockan 11.45. Väl mött!
Lördag 23/7:
Du/ni som syltat, saftat, bakat etc och vill stödja Byalagets arbete genom att skänka det goda resultatet för försäljning i Arilds Byalags officiella stånd härför, är såklart också hjärtligt välkommen till Ruffen på lördagsmorgonen så lovar vi ta väl hand om gåvorna. Kontakta Eva Gauffin, byalagets Klortant och Sales manager för dagen, mail eva_gauffin@hotmail.com
Sist en ordningsfråga; att från Polisen utverka tillstånd för arrangemanget ”Arildsdagen”, har blivit ännu snårigare och kraven på säkerhet har skärpts (samma procedur gäller för övrigt för alla större offentliga event e g midsommarfirandet). Drottninggatans öde 2017 är bara en i en till synes aldrig sinande rad av anledningar.
Vi ber därför alla respektera det faktum att det inte är tillåtet att på Hamnplan och i anslutning till Arildsdagens område, ”spontan-öppna” försäljningsstånd, s k ”pop-ups” – inte minst viktigt att barnen informeras om detta förhållande. Att byalagets Arildsdagsansvariga har koll på aktörerna är ett absolut polisiärt krav och ytterst en ansvarsfråga för styrelsen. Är man däremot seriöst intresserad – barn som vuxen – av att denna dag bedriva verksamhet, hör man av sig till ordföranden Lisa Båtelsson, mail ordf_arildsbyalag@arild.se, som guidar vidare i vad som krävs och hur man gör. Länge leve marknadskrafterna!
VÄNTA – HÄR KOMMER ÄNNU MER ARILDSDAG:
Man ur huse – tält var det här!
Alla ni kvinnor som undrat vad vi män egentligen hade för oss i lumpen och alla vi män som inget hellre vill än att återuppleva gamla härliga minnen, är varmt välkomna till Hamnplan fredag 22/7 kl 10.00 – då ska nämligen Arildsdagens tält resas.
Vi hoppas såklart på en del rutin men också och att alla tältresarproffs som varit med förr kan ställa upp i år igen (betänk även att det alltid är en dag imorgon och då skall allt rivas igen. Alla ni som har tid och ork kvar är minst lika välkomna till söndagens rivning som beräknas inträffa kl 12.00 på söndagen 24/7).
Maila och anmäl gärna intresse till Arildsdagsgeneral Mats Mjörnemark, mail mats@community.se – det ger av förklarliga skäl oss som jobbar med eventet en skön överblick.
Snacka om hållbart – loppisen som lönar sig i alla led
Fortfarande finns det kanske någon som inte känner till att driften av bassängen borta vid Klötet till största del bygger på ideella insatser. Gåvor och föremål till den årliga Arildsdagens lopp- och antikvitetsmarknad är ett strålande sätt att väsentligen bidra till underhållet och – viktigast av allt – att simskoleverksamheten kan fortleva, till gagn och glädje för oss alla i samhällsbygget. Ja, bidrag utöver att lösa dags- eller säsongsbiljett, alltså, när man väl är där men det är ju så självklart så det behöver knappt nämnas. (Biljetter löser du via Swish 123 046 12 51; dagsbiljett kostar 50:-/pers och för endast 500:-/familj och ett säsongskort, badar du obegränsat ända till 15 augusti och/eller så länge den är vattenfylld. Eventuellt önskemål om torrsim därefter kan diskuteras).
ÖPPETTIDER I RUFFEN FÖR INLÄMNING TILL LOPPISEN:
Tisdag 19/7–fredag 22/7: Byalagets representanter tar med öppna armar emot loppisgrejor och antikviteter i Ruffen klockan 16.00–18.00 (när det i detta sammanhang gäller gåvor i form av böcker, måste vi av hanteringsmässiga skäl dessvärre sätta en gräns vid max 15 st/familj). Obs! Skrymmande föremål som möbler etc tas lika glatt emot men av utrymmesskäl endast på Arildsdagens morgon 20/7 t o m klockan 11.45.
Tänk på hur skönt det är med plats, tänk Feng Shui, tänk så gott det känns att göra gott. Väl mött!
Vi använder cookies och söker bagare och säljare till bakoffice!
Du/ni som bakat och vill stödja Byalagets arbete genom att skänka det goda resultatet för försäljning i Arilds Byalags officiella stånd härför under Arildsdagen, är som vi tidigare påpekat såklart hjärtligt välkommen till Ruffen på lördagsmorgonen så lovar vi ta väl hand om och omsätta gåvorna.
Och kan du dessutom tänka dig att jobba i nyss nämnda stånd – eller för övrigt på någon annan post (loppisen inte minst) under dagen i fråga, vilket innebär allehanda sysslor och många nya givande kontakter, är ingen gladare än vi – vi älskar volontärer!
Oavsett om du är intresserad av att skänka bakverk, stå i byalagsståndet och/eller i någon av loppisens stationer – kontaktar du Eva Gauffin, byalagets Sales manager för dagen, mail eva_gauffin@hotmail.com, så gör ni upp! Välkommen!
Swish, swish – keeping up kassörens espri!
För att underlätta föreningens konteringsrutiner och såklart för att i alla led i övrigt effektivisera det alltmer utbredda kontantlösa hanterandet, utförs numer nära nog alla ”transfereringar” via Swish, du ser alla nummer, var och ett öronmärkt för respektive verksamhet, i vänsterkolumnen. However, det viktigaste i närtid är förstås;
• Arildsdagen, Swishnummer 123 046 12 44
Notera gärna detta – det gör av förklarliga skäl livet lite enklare för oss alla – inte minst föreningens kassör! Nota bene; att det alltid är lika uppmuntrande för kassören att i meddelandefältet ange från vem den kommer och vad betalningen i detalj avser. Tack för respekt för detta!
Men då så – DÅ KÖR VI!